Den här bloggen kommer vara uppbyggd med löpande inlägg om livet i dag samt med tips och råd på hur jag har tagit mig vidare.

söndag 17 april 2011

Träning får mig att må bra

Förutom sången, så har träningen varit en naturlig medicin för mig. Jag har alltid tränat på ett eller annat sätt sen jag var 6 år. Jag har aldrig haft något annat syfte med träningen än att det är kul och något man mår bra av. Jag har tränat basket, handboll, tennis och på senare år friskis & svettis. I dag tränar jag på gym, springer och går på spinning. Det brukar bli tre pass i veckan i alla fall. Träningen ger mig energi och styrka. Det får mig att må bra. Har jag haft en jobbig dag, så finns det inget skönare än att springa av sig alla spänningar i kroppen när man kommer hem.

Vad man tycker är kul är ju så olika. Någon form av motionsform finns det för alla. Men det ska vara kul och det ska vara lätt att ta sig dit. Genom träningen så slappnar man av. Spänningar i kroppen försvinner.

Ett annat sorts lyckopiller
Kroppen har en alldeles egen drivkraft som hjälper oss må bättre: endorfinet. På akademisk svenska är det ett hormon - alltså en molekyl som fungerar som information från en cell eller ett organ till en annan del av kroppen, som en budbärare. Det här hormonet kommer alltid med glädjebesked, för endorfinet gör oss nämligen gladare och kanske till och med lyckligare. (källa friskis & svettis)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar