Den här bloggen kommer vara uppbyggd med löpande inlägg om livet i dag samt med tips och råd på hur jag har tagit mig vidare.

lördag 16 april 2011

Att börja sjunga

Sommaren 2007 läste jag i en tidning om körsångens inverkan på personer som hade ”gått in i väggen”. Jag nämnde det för min man som sade att det borde vara något för mig eftersom det skulle hjälpa mig med andningen. När man sjunger måste man andas på rätt sätt. Det var en idé som jag nappade på direkt. Jag har alltid haft en hemlig dröm om att sjunga. Tyvärr, så har jag aldrig trott på mig själv i den frågan eftersom jag alltid har tyckt att min röst har varit för mörk. I skolan mimade jag nästan när vi skulle sjunga i grupp, i rädsla för att någon skulle höra min ”fula” mörka röst. Men nu när min man föreslog att jag skulle börja sjunga så tänkte jag att nu är verkligen rätt tid. Men det var inte lätt att hitta en sångpedagog i Skövde där vi bodde. Då kom min man med en bra idé. Han kände en person som jobbade inom musikbranschen som han föreslog att jag skulle ringa. Han kan säkert tipsa om någon som kan ge dig sånglektioner. Så jag ringde personen i fråga och han gav mig ett namn på en kvinna som är körledare i Skövde som han trodde kunde ge sånglektioner. Jag ringde denna kvinna och hon blev jätte glad över att få hjälpa mig. Hon tyckte det var kul att få jobba med sången men ändå ha ett annat mål än hon var van vid. Jag har fortsatt gå till henne eftersom det är så kul! Varje gång jag är hos henne och sjunger, så fylls jag av sådan glädje och energi. Hon har lärt mig att andas igen, på rätt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar